Doprava zdarma od nákupu za 1500 Kč 🚛

Co znamená české designové papírnictví MANKAI Paper?

Ten nadpis zní trochu nabubřele. Abych pravdu řekla, tak ani nemám obrat "designové" nijak zvlášť v lásce, ale je pravdivé. Autorské papírnictví MANKAI Paper, které navrhuji od začátku až do konce je prostě designové. Slovník cizích slov má pro design krásný a vystihující popis: "je to návrh tvarování výrobku sjednocující funkční účelnost a estetický vzhled".

A to přesně pro vás dělám.

Proto u mne v e-shopu pod značkou MANKAI Paper nakoupíte jedinečné zboží, jehož vzhled jsem vymyslela. Přemýšlela jsem nad tím, jak má vypadat, aby se zákazníkům líbilo, jestli to, jak ho navrhnu, bude plnit svůj účel a zda zvolená estetika dovolí tohle zboží pasovat na dárkové. Poněvadž dárek má být krásný a výjimečný. Vždyť je to dárek.

Jak vzniká můj papírenský produkt?

Budu k vám upřímná. Když se zdá, že přemýšlím o budoucí kolekci, většinou spíš dumám jen nad pilotním produktem. Například sešitem. Ale úplným prvopočátkem je ruční tvorba, kdy sednu k papíru a mám v hlavě cosi, co by se mi moc líbilo na tom papíru mít namalované, ale může se stát, že během přemýšlení nad konceptem odbočím, ať už motivem nebo barvou a na papír začnu skicovat něco jiného. Je to vlastně docela složitý proces, protože místo, aby ze mne při práci "mluvila" byznysmenka, tedy majitelka papírnictví, která potřebuje, aby se budoucí produkt dobře prodával a vzešla z něj následně úspěšná kolekce, všechno byznysové se u mne najednou utlumí a vládu převezme... já vlastně nevím co... srdce, intuice?

Roky praxe jsem si ověřila, že mi nejlíp funguje zadat si obecný úkol a nechat to plynout. Třeba: chci do e-shopu nová blahopřání a chci, aby jich bylo pět (například) a pak se nechám vést vlastní intuicí a kreativou. Správně by to možná mělo být: chci do e-shopu nová blahopřání, bude jich pět, budou mít takovou a takovou barevnost, protože jsem si právě udělala průzkum na téma nejoblíbenější barevné kombinace a motivy budou přesně ty, ty a ty, protože jsou trendy.

Tak ne. Tohle mi nejde. A ne proto, že bych nevěděla, co je trendy.

Například mi ani nejde zadání typu: bude Valentýn/Velikonoce/cokoliv, budu konzistentní a namaluju na tohle téma hromadu motivů, které pak využiju. Prodej by pak byl mnohem, mnohem lehčí! Ale někde ve mně se občas (ne vždy!) cosi vzpříčí a já najednou místo kuřátek maluju třeba kočky nebo psy. To se mi stalo přesně loni. Pár kuřátek mám, jsou i na samolepkách Jaro, ale touha začít malovat ty chlupaté potvory byla silnější.

Zdá se, že mi chybí disciplína, že? Možná. Ale snad to vyvažuju pílí a jinými nápady.

A dál? Co se děje s budoucím produktem dál?

Když domaluju obrázek nebo sérii obrázků, kromě toho, že jsem neskonale blažená a šťastná, musím sednout k digitalizaci, obrázek/y oskenovat, ve Photoshopu vyčistit od pozadí, v případě, že potřebuju opakující se vzor, tak vytvořím ve stejném programu vzor (hodiny práce, ale o tom zas povyprávím třeba jindy) a v Illustratoru, což je můj nejoblíbenější grafický program, navrhnu design budoucího výrobku. Může se jednat třeba o návrh obálky na kroužkový blok (kde použiju ten vzor, co jsem vyseděla ve Photoshopu) a návrh listů uvnitř bloku, protože to nejsou jen tečky a linky nebo prázdné stránky, bývá tam i drobný motiv. Prostě nějaká libůstka a výjimečnost pro radost.

A to přesně dělá designové papírnictví designovým papírnictvím.

Funkční, ale olibůstkovaný produkt. Něco, co běžně v papírnictví nekoupíte. Osobní věc, kde znáte (alespoň virtuálně) tvůrce, který to všechno udělal. Pro vás.

Ano, udělala jsem to pro vás.

Jako všechny svoje produkty. Vymýšlím je pro lidi, pro jejich každodenní radost a potěšení, pro lásku, kterou (si) vyjadřují tím, že mankaí věc koupí sobě či jako dárek osobě, jež mají rádi. A navíc jsou ty produkty funkční. A to je přesně esence designu.

Tak snad jsem v dnešním článku to nabubřelé slovo alespoň trochu zlidštila.

M.