Nechat věci plavat se nevyplácí
Nechávám plavat věci, které by se měly řešit. Možná to taky znáte. Nechcete nikoho do ničeho nutit, protože každý má svých starostí dost a tak. Já jsem přesně taková. Ještě donedávna jsem si myslela, že stačí tvrdě pracovat, být vytrvalá, držet se svých hodnot a všechno půjde tak nějak samo. Mluvíme o podnikání.
Tak ani omylem. Jednou z těch záležitostí, které jsem nechala spát, respektive, žít si vlastním životem, a teď mě to krutě dobíhá, jsou například recenze od zákazníků. Pokud jste nedávno založili e-shop, postarejte se o to, ať se vám to nestane. Teprve loni jsem byla agenturou, která nám spravovala reklamy, (už nespravuje), "donucena" po šesti letech existence e-shopu, žádat zákazníky pomocí automatizace o recenze na Heuréce a zařadit se tak mezi nepřeberné množství dalších e-shopů. A vůbec se mi do toho nechtělo.
Zdálo by se totiž, že se akorát ztratíte v gigantickém moři Heuréky, ale můžu vám prozradit, že pokud nic, tak minimálně dobrý pocit, který každá pozitivní recenze přinese, dělá s psychikou divy. Obzvlášť, pokud prodeje klesají, jak se poslední rok a půl děje většině e-shopů.
Každou recenzi čtu, každá je pro mne nesmírně významná a jsem ráda, že můžu tuto zpětnou vazbu, kterou jinak jako malá značka prostě nezískávám vůbec jednoduše, ukázat ostatním, třeba váhajícím skorozákazníkům, kteří přijdou k nám na e-shop.
Konverze v závislosti na přečtení pozitivních recenzí nelze měřit, ale ne nadarmo doporučuje recenze zveřejňovat 10 z 10 odborníků na e-commerce.
Momentálně "bojuji" s recenzemi na Googlu. Popravdě nevím, jak příjemně a nenásilně požádat lidi, kteří chodí k nám do kamenného obchodu, aby dali Heřmance recenzi. Za tři roky, kdy náš kamenný obchod existuje, máme na Googlu 16 hodnocení.
Trestuhodné.
Myslela jsem, že milým přístupem, pohodou v obchodě, krásným prostředím a lákavým zbožím, o výhodné zákaznické kartičce ani nemluvím, způsobím, že recenze přijdou samy.
Omyl.
Neviním z toho zákazníky, viním z toho především sebe. Nemám na podnikání vzdělání, vždycky jsem fungovala velmi intuitivně, ale to se posledních pár let jeví jako nedostatečné. Nestačí mít obchodního ducha a dělat věci s vášní a zápalem. To možná fungovalo kolem roku 2015.
Teď je všechno jinak.
Můj point je, že jednak bych na tohle chtěla upozornit začínající e-shopaře, jednak bych vlastně chtěla požádat zákazníky našeho kamenného obchodu s papírnictvím, aby hodnocení na Googlu doplnili (tady je odkaz) a jednak bych obecně ráda apelovala na zákazníky malých značek, aby více naší práci sdíleli na sociálních sítích a víc dávali spokojené recenze, protože je to teď naprosto šílený boj a já se pořád zuby nehty snažím vyhnout neustálým slevovým akcím, které by prodeji dozajista pomohly. Ale na jak dlouho? A za jakou cenu? Doslova. Takže potřebuji motivovat nové zákazníky třeba skvělým a hlavně četným hodnocením.
Předem děkuji, pokud MANKAI Paper věnujete minutu času a recenzi udělíte (ani k tomu nemusíte nic psát, stačí těch pět hvězd) a předem děkuji i za všechny další recenze pro malé značky, jako jsme my. Recenzi na Googlu samozřejmě můžou dát i zákazníci našeho e-shopu.
Markéta